הרבנית הילה וולברשטין 04.11.19

שעור פתיחה

מרכזיותה של התפילה

  • ספרי

"ולעבדו בכל לבבכם ובכל נפשכם".  (דברים יא/ יג)

'ולעבדו' - זו תפילה... וכשם שעבודת מזבח קרויה עבודה, כך תפילה קרויה עבודה.

  • רמב"ם הלכות תפילה פרק א' הלכות א-ב:

מצוות עשה להתפלל בכל יום, שנאמר "ועבדתם את ה' אלוקיכם" (שמות כג, כה). מפי השמועה למדו שעבודה זו תפילה. ונאמר:  "ולעובדו בכל לבבכם". אמרו חכמים:  "איזו עבודה שבלב? – זו תפילה".

  • פרקי אבות א/ב:

"שמעון הצדיק היה משיירי כנסת הגדולה. הוא היה אומר: על שלושה דברים העולם עומד, על התורה ועל העבודה ועל גמילות-חסדים".

...על העבודה - עבודת הקורבנות. בזמן שבית המקדש היה קיים, כל העולם עמד והתקיים על עבודת הקורבנות בבית המקדש, שהיו מכפרים על כל עוונותיהם של ישראל.  משחרב בית המקדש, העולם עומד על העבודה - על התפילה. 

     רבנו יונה:                                                                                                                                                

הקב"ה ברא את העולם בשביל שלושה דברים אלו, בשביל בריותיו שעומדים לעשות רצונו בתורה, עבודה וגמילות חסדים. וזהו פירושו העולם עומד, שכל בריאת העולם נעמדה על ג' דברים אלו. אמנם משמעות לשון העולם עומד היא, שהעולם עומד עליהם ולא רק שהם הטעם לבריאת העולם.

     נתיבות שלום :

על שלושה דברים עולמו הפרטי של יהודי עומד, ששלושה דברים אלו מעמידים יהודי איתן. תורה- שייכת למערכת השכלית.  עבודה -  כנגד מערכי רגשי האדם,  שפיכת הלב של יהודי לפני ה' יתברך. ע"י עמוד העבודה, מאיר אור האלוקות את מערכי לב היהודי. גמ"ח- חסד בגופו וחסד בממונו. ע"י שלושה אלו יוכל למלא את היעוד והתפקיד שבעבורו ירד לעולם.

 

 

  

  • כוזרי, מאמר ג' ה:

..."בדרך זו תהיה שעת התפילה לחסיד כגרעין הזמן ופריו, ושאר השעות תהיינה לו כדרכים המוליכות אל שעה זו, שלבואה הוא מצפה, כי על ידה הוא מדמה אל העצמים הרוחניים ומתרחק מן הבהמיים. וכשם שהיו לו שלוש עיתות התפילה שבכל יום - פרי יומו ולילו, כך יהיה לו יום השבת לפרי השבוע". 

  • הרב קוק / מוסר אביך:

בכל דרכיך דעהו

(משלי ג ו): "בכל דרכיך דעהו", צריך לבקש את הקב"ה בתוך הדרכים שהוא מתנהג בהם:

כשהוא עוסק בתפלה, אז יבקש את הקב"ה בהבנת עניני תפלתו וכונה רצויה באמונת הלב באותם הענינים של תפלתו, ולא יבקש את הידיעה בשעה ההיא בענינים אחרים, כי כיון שהוא עוסק בעבודה זו, הקב"ה כביכול שורה מצדו בזו העבודה דוקא, ובה ימצאנה ולא במקום אחר.

וכשהוא עוסק בתורה, יידע שימצא את הקב"ה בהיותו מעמיק ומעיין להבין דבר על בוריו ולזכור ולשנן היטיב, ובה הוא יודע אותו ית' בתורתו ולא באופן אחר, כי בשעה זו הוא מתגלה בעבודה זו.

וכן בהיותו עסוק בגמ"ח להיטיב לחברו, אז יבקש את הקב"ה רק בהעמקת עצה איך להיטיב לו טובה גדולה הגונה וקימת.

וכן בכל הדברים שעושה, הרי באמת אין דבר בעולם שאינו לכבודו ית', על-כן כל מה שעושה יהיה הכל דברי מצוותו ורצונו, ויבקש בהם את שמו ית', כשישתדל בכל שכלו וכחותיו לעשות את מה שהוא עושה בתכלית השלמות בכל צדדי השלמות, ונמצא שהוא יודע את השם יתברך בכל הדרכים...