הרב אלדד שרעבי 23.12.19

  1. מעשה אבות סימן לבנים.
  2. רמב"ם פרק ג חנוכה. בבית שני, כשמלכי יון גזרו גזרות על ישראל, ובטלו דתם, ולא הניחו אותם לעסוק בתורה ובמצוות; ופשטו ידם בממונם ובבנותיהם, ונכנסו להיכל, ופרצו בו פרצות, וטמאו הטהרות; וצר להם לישראל מאד מפניהם, ולחצום לחץ גדול. עד שריחם עליהם אלהי אבותינו, והושיעם מידם והצילם, וגברו בני חשמונאי הכהנים הגדולים, והרגום, והושיעו ישראל מידם; והעמידו מלך מן הכהנים, וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנים, עד החורבן השני.
  3. בתנחומא פרשת ויחי יח (יד) ''משה זיווג את לוי כנגד מלכות יוון, ... זה מקריב פרים וזו גזרה על ישראל לכתוב על קרן השור אין להם חלק באלוקי ישראל...
  4. גר"א גאולת מצרים:

עבודת פרך- ספר בראשית  -  פרק ל״א  -  פסוק ו׳:

{ו} וְאַתֵּ֖נָה יְדַעְתֶּ֑ן כִּ֚י בְּכָל־כֹּחִ֔י עָבַ֖דְתִּי אֶת־אֲבִיכֶֽן׃ ספר בראשית  -  פרק ל״א  -  פסוק כ״ג:

{כג} וַיִּקַּ֤ח אֶת־אֶחָיו֙ עִמּ֔וֹ וַיִּרְדֹּ֣ף אַחֲרָ֔יו דֶּ֖רֶךְ שִׁבְעַ֣ת יָמִ֑ים וַיַּדְבֵּ֥ק אֹת֖וֹ בְּהַ֥ר הַגִּלְעָֽד׃לא תוסיפון לראותם עד עולם/// ספר בראשית  -  פרק ל״א  -  פסוק כ״ט:

{כט} יֶשׁ־לְאֵ֣ל יָדִ֔י לַעֲשׂ֥וֹת עִמָּכֶ֖ם רָ֑ע ואלוקי אֲבִיכֶ֜ם אֶ֣מֶשׁ ׀ אָמַ֧ר אֵלַ֣י לֵאמֹ֗ר הִשָּׁ֧מֶר לְךָ֛ מִדַּבֵּ֥ר עִֽם־יַעֲקֹ֖ב מִטּ֥וֹב עַד־רָֽע׃

בהגדה של פסח: ארמי אובד אבי לבן ביקש לעקור את הכל.

  1. גאולת פורים: הצילני נא מיד אחי מיד עשיו פן יבוא והיכני אם על בנים - להשמיד להרוג ולאבד מנער ועד זקן טף ונשים...
  2. גאולה עתידה: ויחי יעקב בארץ מצרים : רמב"ן ויחי יעקב בארץ מצרים שבע עשרה שנה כבר הזכרתי (לעיל מג יד) כי רדת יעקב למצרים הוא גלותינו היום ביד החיה הרביעית (דניאל ז ז) רומי הרשעה כי בני יעקב הם עצמם סבבו רדתם שם במכירת יוסף אחיהם ויעקב ירד שם מפני הרעב וחשב להנצל עם בנו בבית אוהב לו כי פרעה אוהב את יוסף וכבן לו והיו סבורים לעלות משם ככלות הרעב מארץ כנען כמו שאמרו (לעיל מז ד) לגור בארץ באנו כי אין מרעה לצאן אשר לעבדיך כי כבד הרעב בארץ כנען והנה לא עלו אבל ארך עליהם הגלות ומת שם ועלו עצמותיו וזקני פרעה ושריו העלוהו ועשו עמו אבל כבד וכן אנחנו עם רומי ואדום אחינו הסיבונו ביאתינו בידם כי כרתו ברית עם הרומיים ואגריפס המלך האחרון לבית שני ברח אליהם לעזרה ומפני הרעב נלכדו אנשי ירושלים והגלות ארך עלינו מאד לא נודע קצו כשאר הגליות ואנחנו בו כמתים אומרים יבשו עצמותינו נגזרנו לנו ויעלו אותנו מכל העמים מנחה לה' ויהיה להם אבל כבד בראותם כבודנו ואנחנו נראה בנקמת ה' יקימנו ונחיה לפניו- בחומשים צונזרו דברי הרמבן.
  3. גלות יוון? ספר בראשית -  פרק ל״ד  -  פסוק א׳:{א} וַתֵּצֵ֤א דִינָה֙ בַּת־לֵאָ֔ה אֲשֶׁ֥ר יָלְדָ֖ה לְיַעֲקֹ֑ב לִרְא֖וֹת בִּבְנ֥ות הארץ- {ה} וְיַעֲקֹ֣ב שָׁמַ֗ע כִּ֤י טִמֵּא֙ אֶת־דִּינָ֣ה בִתּ֔וֹ וּבָנָ֛יו הָי֥וּ אֶת־מִקְנֵ֖הוּ בַּשָּׂדֶ֑ה וְהֶחֱרִ֥שׁ יַעֲקֹ֖ב עַד־בֹּאָֽם׃ספר בראשית  -:{ט} וְהִֽתְחַתְּנ֖וּ אֹתָ֑נוּ בְּנֹֽתֵיכֶם֙ תִּתְּנוּ־לָ֔נוּ וְאֶת־בְּנֹתֵ֖ינוּ תִּקְח֥וּ לָכֶֽם׃ספר בראשית  -  {טו} אַךְ־בְּזֹ֖את נֵא֣וֹת לָכֶ֑ם אִ֚ם תִּהְי֣וּ כָמֹ֔נוּ לְהִמֹּ֥ל לָכֶ֖ם כָּל־זָכָֽר׃ספר בראשית  -׳:{ל} וַיֹּ֨אמֶר יַעֲקֹ֜ב אֶל־שִׁמְע֣וֹן וְאֶל־לֵוִי֮ עֲכַרְתֶּ֣ם אֹתִי֒ לְהַבְאִישֵׁ֙נִי֙ בְּיֹשֵׁ֣ב הָאָ֔רֶץ בַּֽכְּנַעֲנִ֖י וּבַפְּרִזִּ֑י וַאֲנִי֙ מְתֵ֣י מִסְפָּ֔ר וְנֶאֶסְפ֤וּ עָלַי֙ וְהִכּ֔וּנִי וְנִשְׁמַדְתִּ֖י אֲנִ֥י וּבֵיתִֽי׃ ספר בראשית  -  פרק ל״ה  -  פסוק א׳:{א} וַיֹּ֤אמֶר אלקים אֶֽל־יַעֲקֹ֔ב ק֛וּם עֲלֵ֥ה בֵֽית־אֵ֖ל וְשֶׁב־שָׁ֑ם וַעֲשֵׂה־שָׁ֣ם מִזְבֵּ֔חַ לָאֵל֙ הַנִּרְאֶ֣ה אֵלֶ֔יךָ בְּבָרְחֲךָ֔ מִפְּנֵ֖י עֵשָׂ֥ו אָחִֽיךָ׃ספר בראשית  -  ג} וְנָק֥וּמָה וְנַעֲלֶ֖ה בֵּֽית־אֵ֑ל וְאֶֽעֱשֶׂה־שָּׁ֣ם מִזְבֵּ֗חַ לָאֵ֞ל הָעֹנֶ֤ה אֹתִי֙ בְּי֣וֹם צָֽרָתִ֔י וַיְהִי֙ עִמָּדִ֔י בַּדֶּ֖רֶךְ אֲשֶׁ֥ר הָלָֽכְתִּי׃
  4. יפת אלוקים ליפת יופיופתו של יפת. יוון יופי+ חכמה= מתאים, הרמוניה.= זמר יוונית= הרגשת אמת. חכמה הגויים האמן תורה הגויים אל תאמן.קוהרנטי משכנע. רמב"ן אחרי מות והגיס לבו לחשוב שכל מה שלא הגיע אליו בסברתו אינו אמת.
  5. עשרה קבין של יופי לעולם תשעה לירושלים= חוברה לה יחדיו= יופי=הרמוניה בין בניראות לפנימיות.ירושלים של מטה מכוונת לירושלים של מעלה. יופי לא נתפש. יופי אמיתי של צורת אדם: יפת תואר טיפת מראה/ יפת תואר חיתוך אברים. טיפת מראה- זיו קלסתר./ ריש לקיש לרבי יוחנן יופייך לנשים...רבי יוחנן אמר על עצמו אני משיירי ירושלים/ יוסף יפת תואר ויפה מראה/ אבשלום ולא נמצא איש יפה כמוהו בכל ישראל- שניהם נזירים, ולקדקד נזיר אחיו/
  6. אמת ויציב ונכון וקיים...ורק בסוף ויפה. לא מייד./ וצין מיד כיתים אומר בלעם- כיתים זה מבני יוון. רמב"ן מסביר שצין זה רומי שיצאה המשך ליוון. על הפסוק והאבדתי חכמים מאדום בעובדיה. המהר"ל מאריך מאוד שהחכמה בעולם שייכת ליוון. יוון כבשו את שלטון פרס, אלכסנדר הגדול כבש כמעט את כל העולם. וכנבואת דניאל כעומדו בשיא כוחו בן 33 הוא אבד. בגמרא הוא הגיע לפתחו של גן עדן.אמרו לו זה השער להשם צדיקים יבואו בו. אבל אני אלכסנדר?! זרקו לי משהו. אין כמו אלכסנדר שהגיע רחוק. כשהוא בא לארץ ימנו משנת מלכותו לפי שטרות למלכות אלכסנדר.הרמבם מונה גם לבריאת העולם וגם לשטרות וזה מחזיק מעמד. אין יחס כזה מלבד אלכסנדר.וכעומדו תישבר מלכותו. כל שלטון יוון לא הגיע ל60 שנה. אח"כ רומי שהיא ענף של יוון. והיא השליטה בעולם את חכמת יוון. והאבדתי חכמים מאדום. לעשיו יש רק ידיים, על חרבך תחיה, אבל הם השליטו את חכמת יוון בעולם. חכמת יוון שולטת עד היום. אדום יודעים רק להחריב.
  7. ילקוט לך לך- עגלה משולשת בבל, עז מדי. ותור וגוזל. תור הוא אלא שהוא גוזל ואלו הן רומי הרשעה. וטמאו כל השמנים- תקוע השמן הטוב ולכן מתוך שהם רגילים בשמן חכמה מצויה בהן לגבי האישה התקועית. היוונים טמאו כל השמנים. טמא – סתום – לא רואים. חכמה שסותמת מצמצמת ולא פותחת. כל מה שלא הגיע בסברתו לא אמת. מכאן שמה שכן הגיע אינו אמת.
  8. מדוע אנשים אוהבים יופי? אפילו מינטורי! מה מושך ביופי? כי בעומק הכל יפה.מותאם. הבריאה לנו. היופי זה הדבר המבוקש ביותר. לפני החטא תן דעתך שלא תחריב עולמי.
  9. דינה היתה יפת תואר מאוד, אבל זה היה היופי היווני שלכן לא הזכיר אותו כאמהות הצדיקות.רמבן. היא היתה אלמנה כל ימי חייה. נטמאה בשכם. כיעור עכרתם אותי להבאישני. צלולה היתה חבית ועכרתם אותה. זו היתה המלחמה של שמעון ולוי במסירות נפש.
  10. חזל אומרים שכל הנשים כקוף בפני שרה, וגם שרה כקוף בפני חווה. היופי הוא חלק מהשלמות מהטוהר. הרמוניה בין תואר למראה. בין פרופורציות מושלמות לבין זהר פנימי.
  11. באנו חושך לגרש. היוונים עניינם לחלל את היופי. עד שהכיעור הוא היופי.
  12. גאולת יוון—..יעקב אומר השאירו את אלוהי הניכר אשר בתוככם והחליפו שמלותכם. ואחר כן פינו את היכלך וטיהרו את מקדשך. רחוקים אנו נסוגים פחות מהיופי חולל. על זה יצאו למלחמה. הם נצחו והשם הצליח את דרכם. ומכאן קיבלו את הכח.
  13. הם יצאו למלחמה על הכזונה יעשה את אחותנו.
  14. החיבור של מעשה אבות סימן לבנים. הטהרו והחליפו את שמלותכם.