צפה בשיעור

תהלים פרק כט, א-יא

מִזְמוֹר לְדָוִד

הָבוּ לַה'  - בְּנֵי אֵלִים - הָבוּ לַה'  כָּבוֹד וָעֹז:

הָבוּ לַה'  כְּבוֹד שְׁמוֹ הִשְׁתַּחֲווּ לַה'  בְּהַדְרַת קֹדֶשׁ:

 

קוֹל ה'  עַל הַמָּיִם , אֵל הַכָּבוֹד הִרְעִים , ה'  עַל מַיִם רַבִּים:

קוֹל ה'  בַּכֹּחַ

קוֹל ה'  בֶּהָדָר:

קוֹל ה'  שֹׁבֵר אֲרָזִים

           וַיְשַׁבֵּר ה'  אֶת אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן: וַיַּרְקִידֵם כְּמוֹ עֵגֶל ,

                                        לְבָנוֹן וְשִׂרְיֹן כְּמוֹ בֶן רְאֵמִים:

קוֹל ה'  חֹצֵב לַהֲבוֹת אֵשׁ:

קוֹל ה'  יָחִיל מִדְבָּר יָחִיל ה'  מִדְבַּר קָדֵשׁ:

קוֹל ה'  יְחוֹלֵל אַיָּלוֹת וַיֶּחֱשֹׂף יְעָרוֹת

וּבְהֵיכָלוֹ כֻּלּוֹ אֹמֵר כָּבוֹד:

 

ה'  לַמַּבּוּל יָשָׁב וַיֵּשֶׁב ה'  מֶלֶךְ לְעוֹלָם:

ה'  עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן

ה'  יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם:

 

מסכת ברכות דף כח עמוד ב

הני שמונה עשרה כנגד מי? אמר רבי הלל בריה דרבי שמואל בר נחמני: כנגד שמונה עשרה אזכרות שאמר דוד בהבו לה' בני אלים.

מסכת ברכות דף כט עמוד א

 

הני שבע דשבתא כנגד מי? אמר רבי חלפתא בן שאול: כנגד שבעה קולות שאמר דוד על המים

 

מסכת מגילה דף יז עמוד ב

תנו רבנן: מנין שאומרים אבות - שנאמר הבו לה' בני אלים, ומנין שאומרים גבורות - שנאמר הבו לה' כבוד ועז, ומנין שאומרים קדושות - שנאמר הבו לה' כבוד שמו השתחוו לה' בהדרת קדש

 

ספר המצוות לרמב"ם מצות עשה ה

והמצוה החמישית היא שצונו לעבדו יתעלה וכבר נכפל צווי זה פעמים,

אמר (משפטים כג כה) ועבדתם את י"י אלהיכם ואמר (ראה יג ה) ואותו תעבודו ואמר (ואתחנן ו יג) ואותו תעבוד ואמר (ס"פ עקב) ולעבדו.

ואעפ"י שזה הצווי הוא גם כן מן הציוויים הכוללים כמו שביארנו בשרש הרביעי הנה יש בו יחוד שהוא צוה בתפילה.

ולשון ספרי ולעבדו זו תפילה. ואמרו גם כן ולעבדו זה תלמוד.

ובמשנתו של רבי אליעזר בנו שלרבי יוסי הגלילי (פרש' יב עמ' רכח) אמרו מנין לעיקר תפילה בתוך המצות מהכא את י"י אלהיך תירא ואותו תעבוד. ואמרו (מדרש תנאים ממדרש הגדול פ' ראה) עבדהו בתורתו עבדהו במקדשו. כלומר ללכת שם להתפלל בו ונגדו כמו שבאר שלמה עליו השלום (מ"א ח דה"ב ו):

 

שכל טוב שמות פרשת בשלח פרק טו

נהלת בעזך. בזכות התורה שהן עתידין לקבל, ואין עז אלא תורה, שנא' ה' עוז לעמו יתן (תהלים כט יא), ואומר ועוז מלך משפט אהב (שם צט ד):

 

 

מסכת זבחים דף קטז עמוד א

וישמע יתרו כהן מדין - מה שמועה שמע ובא ונתגייר?

ר"א המודעי אומר: מתן תורה שמע ובא,

שכשניתנה תורה לישראל היה קולו הולך מסוף העולם ועד סופו,

וכל מלכי עובדי כוכבים אחזתן רעדה בהיכליהן ואמרו שירה,

שנאמר: "ובהיכלו כולו אומר כבוד"

נתקבצו כולם אצל בלעם הרשע ואמרו לו: מה קול ההמון אשר שמענו, שמא מבול בא לעולם? ה' למבול ישב ?

אמר להם: וישב ה' מלך לעולם - כבר נשבע הקדוש ברוך הוא שאינו מביא מבול לעולם,

אמרו לו: מבול של מים אינו מביא, אבל מבול של אש מביא? שנא': כי באש ה' נשפט!

אמר להן: כבר נשבע שאינו משחית כל בשר, ומה קול ההמון הזה ששמענו?

אמר להם: חמדה טובה יש לו בבית גנזיו שהיתה גנוזה אצלו תתקע"ד דורות קודם שנברא העולם, וביקש ליתנה לבניו, שנאמר: ה' עוז לעמו יתן,

מיד  פתחו כולם ואמרו: ה' יברך את עמו בשלום

 

מצודת דוד: ואמר הבו לה' כבוד ועוז ר"ל שבחו ואמרו הכבוד והעוז המה לה'

...והכל הוא דרך משל על מפלת אויבי ה'

רד"ק תהלים פרק כט

והמפרשים פירשו המזמור דרך פשוטו על נפלאות הבורא הנראות בארץ.

ובני אלים הם הכוכבים, המלאכים הם אלים, והכוכבים כבנים להם. וכתב החכם ראב"ע (כאן, אך בשינויים רבים), כי הטעם להזכיר הכוכבים כי כפי מערכתם יֵרְדוּ הגשמים בעזרת אלהי האלהים. ופירוש אלים, תקיפים. ודיבר על המטר ואמר: קול ה' על המים. ורדת המטר הוא מהנפלאות הגדולות, כמו שכתוב (איוב ה, ט): עֹשֶׂה גְדֹלוֹת וְאֵין חֵקֶר ואמר אחריו (שם פסוק י): הַנֹּתֵן מָטָר עַל פְּנֵי אָרֶץ וְשֹׁלֵחַ מַיִם עַל פְּנֵי חוּצוֹת. ואמר אליהוא (שם לז, ה): ירעם אל בקולו נפלאות עֹשׁה גדֹלות ולא נדע. והמטר יבוא עם הרעם והברקים שהם להבות אש ואבני הברד ששוברים הארזים. או הרעש המרעיש הארזים וירקידם כמו עגל. והזכיר לבנון ושריון שהם בארץ ישראל. ודיבר על הַהֹוֶה ועל הקרוב, וכן דרך הלשון. וכן הרעש יחיל המדבר. והזכיר מדבר קדש, שהוא מדבר גדול. והזכיר האילות, כי לידתן קשה שרחמן צר, וּמֵחֹזֶק הקול יפחדו ויחוללו ויפָּתח רחמן. ויחשף יערות, בנפול הארזים, ובהיכלו, השמים, כלו אמר כבוד, כמו שאמר: הבו לה' בני אלים.